Snelfotografen werkten, vanaf 1910, 1912 met draagbare, kleinere balgcamera’s met snelle sluitertijden.
Zij stonden op markten en kermissen. Gebruikten kunstlicht in Tip Top zaken en fotowinkels die adverteerden met wervende woorden als american
en automatic: “Drukt op den knop, gij fotografeert u zelf. 12 foto’s voor 25 cent”. Vrij naar een slogan van Eastman Kodak: “You press the button, we do the rest.”
Een operateur echter drukte op de sluiter als de klant, die zichzelf soms in een spiegel kon zien, tevreden was. Er stonden camera's met één of meerdere lenzen om op één glasplaat een aantal foto's te kunnen maken.
Boven of onder de camera hing het adres van de winkel en een nummer(automaatje).
Hiermee kon men de volgende dag een strip fotootjes of een ansichtkaartfoto ophalen.
Boek De snelfotograaf
Bij de Walburgpers verscheen in 2022 het boek “De snelfotograaf. Een geschiedenis van het moderne portret” van Róman Kienjet, fotohistoricus, toen bij het Prentenkabinet van het Rijksmuseum, Amsterdam. Kienjet stelde voor om niet te spreken van automaatfoto’s maar van snelfoto’s. Automaten waar afgedrukte foto's uitkwamen, bestonden toen nog niet. Bedankje van Róman:
Tentoonstelling Snelfotografie
In de zomer van 2023 was in het Nederlands Fotomuseum Rotterdam de tentoonstelling "Snelfotografie: de rage van 1912 tot 1925" te zien. Als bruikleengever heb ik een snelfoto uit eigen collectie afgestaan. De tentoonstelling was samengesteld door gastcuratoren Róman Kienjet en Dirk Kome. Dankzij Dirk is mijn snelfoto ingelijst retour gekomen.
Verder lezen:
Artikel Ton de Zwart: De Snelfotograaf